Bli kunde
unifon logo

Spørsmål og svar

Logg inn på bn.unifon.no, velg Tjenester, Aktivitetsviderekobling og legg til viderekobling for ønsket fraværsprofil.
Mobilappen Unifon Bedriftsnett lastes ned fra App Store og Google Play. Du må ha bedriftsnettbruker på ditt mobilabonnement og logger enkelt inn via SMS-bekreftelse.  
I sentralbordet ser du alle innkommende samtaler under Samtalelogg. Her kan du filtrere på alle, tapte, mine og direktesamtaler. Det er mulig å ringe tilbake tapte anrop og markere de som besvart slik at de ikke lengre vises som ubesvart for dine kollegaer. Samme anropslogg finner du også i Unifon Rapportportal.
I mobilappen søker du opp brukeren i Bedriftskatalogen og trykker på kontaktkortet for å se valg for sett over. I webgrensesnittet finner du samme funksjonalitet i Bedriftskatalogen.
Øverst til høyre i sentralbordet ser du en oversikt over alle dine kø-medlemskap. Du logger enkelt inn i ønsket køer ved å klikke på knappen slik at den er grønn. Du finner samme funksjonalitet under Køer i Unifon Bedriftsnett mobilapp. Ønsker du å logge inn i en kø som du ikke er medlem i, må bedriftens administrator legge deg til i køen.
I Unifon Min Bedrift har du som administrator full oversikt over bedriftens abonnement og telefonikostnader. Her kan du endre abonnement, legge til tilleggstjenester og aktivere data/tvillingkort. Du kan også administrere nummeropplysning, sperretjenester med mer. Logg på Min Bedrift her: min.unifon.no.
Er du administrator i bedriften kan du logge inn på min.unifon.no med ditt brukernavn og passord. Be om nytt passord ved førstegangs innlogging og følg videre instrukser på web.
Månedsavgiften faktureres 1 måned forskuddsvis og forbruket faktureres etterskuddsvis. Til eksempel vil du i februar måned få faktura for månedsavgiften for mars måned, samt påløpt trafikk/ forbruk for januar måned. Har du spørsmål til en faktura du har mottatt, gjerne kontakt kundeservice.
For å endre juridisk eier av mobilabonnementet må det fylles ut eierskifteskjema. Kontakt kundeservice for å motta skjemaet.
På Min Unifon har du full oversikt over abonnementet ditt og kan se påløpt forbruk. Fra Min Unifon kan du legge til personsvar, administrere nummeropplysning og sperretjenester med mer.
min.unifon.no kan du logge inn med ditt mobilnummer som brukernavn. Be om nytt passord ved førstegangs innlogging og følg videre instrukser på web. App til Android - last ned her. App til iPhone - last ned her.
Ekstra datapakker kan bestilles via mobilappen Min Unifon. Ekstra datapakker gjelder for inneværende måned, men ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) kan overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover. Disse pakkene kan også brukes i EU/EØS.

  • Ekstra datapakke 1 GB: kr 99 eks. mva
  • Ekstra datapakke 5 GB: kr 299 eks. mva
  • Ekstra datapakke 10 GB: kr 349 eks. mva
  • Ekstra datapakke 15 GB: kr 399 eks. mva
  • Ekstra datapakke 50 GB: kr 599 eks. mva
  • Ekstra datapakke 100 GB: kr 799 eks. mva
I webportalen Unifon Min Bedrift kan administrator aktivere at de ansatte må betale for ekstra datapakker med Vipps. Ved bestilling vil brukerne da automatisk få et varsel fra mobilappen Vipps om å betale for datapakken.

Unifon Uendelig
Har du mobilabonnementet Unifon Uendelig, vil hastigheten reduseres til 3Mbit/s etter 100 GB forbruk. Du kan fortsette å bruke data kostnadsfritt med 3Mbit/s, eller gjenåpne full hastighet med nye 100 GB via mobilappen Min Unifon.  
  • Gjenåpne hastighet for 100 GB: kr 399 eks. mva
Har du mistet eller blitt frastjålet SIM-kortet er det viktig at du melder ifra til Unifon omgående. Ring oss på telefon 05015 (fra utland +47 386 03 200) for å sperre ditt SIM-kort. Du kan også sperre via Min Unifon på web eller mobil app.
Administrator i bedriften kan bestille ekstra datakort og tvillingkort via Unifon Min Bedrift eller kundeservice.
PIN og PUK kode til SIM-kortet kan du finne her:  
  • Bakside av originalt SIM-kort (den store delen)
  • Min Unifon på web, eller mobil app
  Som administrator kan du også finne PIN-kode for de ansatte via Unifon Min Bedrift  Dersom du har endret PIN-koden fra den opprinnelige, må du bruke PUK-koden for å lage ny PIN-kode. Den er også tilgjengelig på samme sted som PIN-koden.
De aller fleste telefoner kommer med ferdig oppsett for MMS og internett. Dersom du opplever problemer, kan det hjelpe å legge inn APN oppsettet på nytt og ta en omstart av mobilen.  

Manuelt oppsett for iPhone

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Mobilnett
  3. Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)
  4. Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
  5. Trykk på Innstillinger
  6. Velg Mobilnett
  7. Velg Mobildatanettverk
  8. Skriv inn i feltet APN: telenor.smart
  9. Resten av feltene under Mobildata kan forbli blanke
  10. Når oppsettet er konfigurert må du skru telefonen av og på for å aktivere innstillingene
MMS oppsett for iPhone
  1. Trykk på Innstillinger
  2. Velg Generelt
  3. Velg Nettverk
  4. Velg Mobildatanettverk
  • APN: telenor.mms
  • MMSC: http://mmsc
  • MMS proxy: mms-proxy.telenor.no:8080
  • APN type: default, supl, mms
Du kan også sende SMS med kodeord Fiks mms eller Fiks internett til 1999 for å få tilsendt automatisk oppsett til din mobiltelefon.

Manuelt oppsett for Android

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe. Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:
  1. Velg Apper
  2. Velg Innstillinger
  3. Velg Tilkoblinger
  4. Bla ned og velg Mobilnett
  5. Velg Tilgangspunktnavn
  6. Velg menyknappen
  7. Velg Tilbakestill til standard
  8. Velg NULLSTILL
Dersom du mister mobilen, bytter mobilleverandør eller får nytt SIM-kort, så vil det ikke lenger være mulig å aktivere BankID på mobil. Vi anbefaler deg derfor å ta i bruk BankID-appen. Du kan aktivere BankID-appen ved bruk av kodebrikken din eller ved å kontakte din bank.
BankID på mobil utfases gradvis til fordel for BankID-app. Det er ikke satt noe dato for når BankID på mobil skal slutte å fungere, men det vil ikke være mulig å aktivere tjenesten på nytt etter at utfasingen har startet. Utfasingen startet 1. september 2022. Det betyr at dersom du mister mobilen, bytter mobilleverandør eller SIM-kort, vil du ikke kunne aktivere denne tjenesten på nytt. F.o.m. 1.oktober 2022 vil brukere av BankID på mobil belastes kr 0,49 eks. mva per gang man bruker tjenesten. Vi anbefaler derfor alle våre kunder å ta i bruk BankID-appen som både er gratis og brukervennlig.
I mobilappen Min Unifon kan du kjøpe tilleggspakker dersom du har behov for mer data i utlandet:

Datapakke USA inkluderer 5GB, koster kr 499 og er aktiv 7 dager fra aktivering, eller til pakken er brukt opp. Pakken gjelder for følgende land: Puerto Rico, USA, Jomfruøyene.

Datapakke Verden 1 inkluderer 5GB, koster kr 499 og er aktiv 7 dager fra aktivering, eller til pakken er brukt opp. Pakken gjelder for følgende land: Australia, Bahrain, Bangladesh, Canada, Færøyene, Grønland, Hong Kong, Israel, Jersey, Kuwait, Kina, Malaysia, Montenegro, Oman, Pakistan, Russland, Serbia, Singapore, Sveits, Thailand og Ukraina.

Datapakke Verden 2 inkluderer 1GB, koster kr 499 og er aktiv 7 dager fra aktivering, eller til pakken er brukt opp. Pakken gjelder for følgende land: Albania, Andorra, Argentina, Armenia, Aserbajdsjan, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Brunei, Chile, Colombia, De forente arabiske emirater, Den dominikanske republikk, Ecuador, Egypt, El Salvador, Fiji, Filippinene, Guatemala, Honduras, Hviterussland, Indonesia, Japan, Kambodsja, Kapp Verde, Kenya, Mexico, Monaco, New Zealand, Nicaragua, Nord-Makedonia, Paraguay, Peru, Qatar, Saudi-Arabia, Sri Linka, Sudan, Sør-Korea, Sør-Afrika, Taiwan, Tonga, Tyrkia, Uruguay og Vietnam.

 
Med Data Rollover får du med ubrukt data videre til neste måned. Overført data kan kun benyttes påfølgende måned. Dersom du opp- eller nedgraderer abonnementet ditt, gjelder Data Rollover på nytt fra inneværende måned og tar ikke med seg tidligere data.

Har du kjøpt ekstra datapakke for inneværende måned, kan ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover.

Med Data Refill vil du aldri gå tom for data. Når datapakken din er brukt opp vil du automatisk få tildelt en ny datapakke med datamengde tilsvarende den du har i abonnementet (oppad inntil 20 GB) ditt til kun kr 99 eks. mva. 

Dersom du ikke har Bedriftsnett kan du viderekoble dine samtaler via innstillingene på din telefon. Har du Bedriftsnett kan du viderekoble telefonen i Mobil app for Bedriftsnett ved å trykke på «Viderekobling» i menyen og trykke på plusstegnet oppe til høyre.
Flubot er en type virus som kommer gjennom nedlastning av apper. Svindelen foregår slik at en mottar en SMS fra en pakkeleverandør som Posten, Postnord eller DHL. Ofte kan meldingen stå på Engelsk og være sendt fra et norsk mobilnummer.

Dersom viruset Flubot installeres på mobilen, så vil den laste ned personlige detaljer, og kan i tillegg lure til seg BankID detaljer. I likhet med andre virus, så sprer Flubot seg fort. Det vil si at skjulte SMSér sendes videre fra ditt nummer til mange tusen andre.    

Følg disse stegene dersom du har mottatt en slik SMS:
  • Ikke åpne meldingen eller lenken
  • Ikke last ned apper gjennom meldingen
  • Slett meldingen
   
Har skaden allerede skjedd?
  • Start mobiltelefonen i Safe Mode og avinstaller Flubot-appen.
  • Dersom du ikke får startet mobilen i Safe Mode, så må du nullstille den for å fjerne Flubot-appen. Dette betyr at du kan miste all ulagret data
  • Bruker du Back-up, så må du gjøre det fra en versjon som er fra før du installerte
  • Om du har logget deg på noen nettsider med brukernavn og passord, så må du endre passordet snarest. Eventuelle bankkort bør sperres
   
Dersom du er skeptisk til en melding du har mottatt og mistenker at det kan være svindel, så kan du ta kontakt med oss over telefon 05015  eller via kontaktskjema her.