Bli kunde
unifon logo

Spørsmål og svar

Tirsdag 30. januar oppdateres bedriftens tjenester. Det betyr at det blir ny logg inn til Min Side/Min Bedrift, og ny forbruksapp for alle ansatte. Last ned din nye app her: https://minapp.unifon.no

Alle ansatte i din bedrift vil motta en SMS med informasjon om nedlasting til vår nye app, Min Unifon. I Min Unifon appen kan ansatte blant annet se sitt forbruk, kjøpe ekstra datapakker, og se PIN/PUK-kode.
Alle ansatte vil få tilgang til Unifon "Mine Sider" og Admin til "Min Bedrift". Ny side for logg inn vil være https://min.unifon.no. Den gamle linken vil fungere en stund fremover, men vi anbefaler å gå over til ny link så snart som mulig.
Vennligst merk at det vil bli et nytt kontonummer for faktura-betalinger. Dersom bedriften allerede bruker avtalegiro vil dette automatisk bli overført, og du trenger derfor ikke foreta deg noe. 
Ekstra datapakker kan bestilles via mobilappen Min Unifon. Ekstra datapakker gjelder for inneværende måned, men ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) kan overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover. Disse pakkene kan også brukes i EU/EØS.

  • Ekstra datapakke 1 GB: kr 99 eks. mva
  • Ekstra datapakke 5 GB: kr 299 eks. mva
  • Ekstra datapakke 10 GB: kr 349 eks. mva
  • Ekstra datapakke 15 GB: kr 399 eks. mva
  • Ekstra datapakke 50 GB: kr 599 eks. mva
  • Ekstra datapakke 100 GB: kr 799 eks. mva
I webportalen Unifon Min Bedrift kan administrator aktivere at de ansatte må betale for ekstra datapakker med Vipps. Ved bestilling vil brukerne da automatisk få et varsel fra mobilappen Vipps om å betale for datapakken.

Unifon Uendelig
Har du mobilabonnementet Unifon Uendelig, vil hastigheten reduseres til 3Mbit/s etter 100 GB forbruk. Du kan fortsette å bruke data kostnadsfritt med 3Mbit/s, eller gjenåpne full hastighet med nye 100 GB via mobilappen Min Unifon. 
  • Gjenåpne hastighet for 100 GB: kr 399 eks. mva
Har du mistet eller blitt frastjålet SIM-kortet er det viktig at du melder ifra til Unifon omgående. Ring oss på telefon 05015 (fra utland +47 386 03 200) for å sperre ditt SIM-kort. Du kan også sperre via Min Unifon på web eller mobil app.
Administrator i bedriften kan bestille ekstra datakort og tvillingkort via Unifon Min Bedrift eller kundeservice.
PIN og PUK kode til SIM-kortet kan du finne her: 
  • Bakside av originalt SIM-kort (den store delen)
  • Min Unifon på web, eller mobil app
 Som administrator kan du også finne PIN-kode for de ansatte via Unifon Min Bedrift Dersom du har endret PIN-koden fra den opprinnelige, må du bruke PUK-koden for å lage ny PIN-kode. Den er også tilgjengelig på samme sted som PIN-koden.
De aller fleste telefoner kommer med ferdig oppsett for MMS og internett. Dersom du opplever problemer, kan det hjelpe å legge inn APN oppsettet på nytt og ta en omstart av mobilen. 

Manuelt oppsett for iPhone

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Mobilnett
  3. Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)
  4. Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
  5. Trykk på Innstillinger
  6. Velg Mobilnett
  7. Velg Mobildatanettverk
  8. Skriv inn i feltet APN: telenor.smart
  9. Resten av feltene under Mobildata kan forbli blanke
  10. Når oppsettet er konfigurert må du skru telefonen av og på for å aktivere innstillingene
MMS oppsett for iPhone
  1. Trykk på Innstillinger
  2. Velg Generelt
  3. Velg Nettverk
  4. Velg Mobildatanettverk
  • APN: telenor.mms
  • MMSC: http://mmsc
  • MMS proxy: mms-proxy.telenor.no:8080
  • APN type: default, supl, mms
Du kan også sende SMS med kodeord Fiks mms eller Fiks internett til 1999 for å få tilsendt automatisk oppsett til din mobiltelefon.

Manuelt oppsett for Android

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:
  1. Velg Apper
  2. Velg Innstillinger
  3. Velg Tilkoblinger
  4. Bla ned og velg Mobilnett
  5. Velg Tilgangspunktnavn
  6. Velg menyknappen
  7. Velg Tilbakestill til standard
  8. Velg NULLSTILL
Dersom du mister mobilen, bytter mobilleverandør eller får nytt SIM-kort, så vil det ikke lenger være mulig å aktivere BankID på mobil. Vi anbefaler deg derfor å ta i bruk BankID-appen. Du kan aktivere BankID-appen ved bruk av kodebrikken din eller ved å kontakte din bank.
BankID på mobil utfases gradvis til fordel for BankID-app. Det er ikke satt noe dato for når BankID på mobil skal slutte å fungere, men det vil ikke være mulig å aktivere tjenesten på nytt etter at utfasingen har startet. Utfasingen startet 1. september 2022. Det betyr at dersom du mister mobilen, bytter mobilleverandør eller SIM-kort, vil du ikke kunne aktivere denne tjenesten på nytt.Brukere av BankID på mobil belastes kr 0,79 eks. mva per gang en bruker tjenesten. Vi anbefaler derfor alle våre kunder å ta i bruk BankID-appen som både er gratis og brukervennlig.
I mobilappen Min Unifon kan du kjøpe tilleggspakker dersom du har behov for mer data i utlandet:

Datapakke USA
  • 5 GB kr 499,-
  • 10 GB kr 999,-
  • Pakkene varer i 7 dager fra aktivering eller til den er brukt opp
Gjelder for følgende land: Puerto Rico, USA, Jomfruøyene.

Datapakke Verden 1
  • 5 GB kr 499,-
  • 10 GB kr 999,-
  • Pakkene varer i 7 dager fra aktivering eller til den er brukt opp
Gjelder for følgende land: Australia, Bahrain, Bangladesh, Canada, Færøyene, Grønland, Hong Kong, Israel, Jersey, Kuwait, Kina, Malaysia, Montenegro, Oman, Pakistan, Russland, Serbia, Singapore, Sveits, Thailand og Ukraina.

Datapakke Verden 2
  • 1 GB kr 499,-
  • 3 GB kr 999,-
  • Pakkene varer i 7 dager fra aktivering eller til den er brukt opp
Gjelder for følgende land: Albania, Andorra, Argentina, Armenia, Aserbajdsjan, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Brunei, Chile, Colombia, De forente arabiske emirater, Den dominikanske republikk, Ecuador, Egypt, El Salvador, Fiji, Filippinene, Guatemala, Honduras, Hviterussland, Indonesia, Japan, Kambodsja, Kapp Verde, Kenya, Mexico, Monaco, New Zealand, Nicaragua, Nord-Makedonia, Paraguay, Peru, Qatar, Saudi-Arabia, Sri Linka, Sudan, Sør-Korea, Sør-Afrika, Taiwan, Tonga, Tyrkia, Uruguay og Vietnam.

Datapakke Verden 3
  • 500 MB kr 999,-
  • Pakken varer i 7 dager fra aktivering eller til den er brukt opp
Gjelder for alle land som ikke er inkludert i de øvrige utlandspakkene.

Pakken gjelder ikke for Aeromobile (Fly), Maritime (Offshore), Maritime (Skip) eller øvrige skip og satelitt

Alle priser er oppgitt eks. mva.
Med Data Rollover får du med ubrukt data videre til neste måned. Overført data kan kun benyttes påfølgende måned. Dersom du opp- eller nedgraderer abonnementet ditt, gjelder Data Rollover på nytt fra inneværende måned og tar ikke med seg tidligere data.

Har du kjøpt ekstra datapakke for inneværende måned, kan ubrukt data (inntil størrelsen på datapakke inkludert i ditt abonnement) overføres til neste måned dersom man har tjenesten Data Rollover.

Med Data Refill vil du aldri gå tom for data. Når datapakken din er brukt opp vil du automatisk få tildelt en ny datapakke med datamengde tilsvarende den du har i abonnementet (oppad inntil 20 GB) ditt til kun kr 99 eks. mva. 

Dersom du ikke har Bedriftsnett kan du viderekoble dine samtaler via innstillingene på din telefon. Har du Bedriftsnett kan du viderekoble telefonen i mobilappen for Bedriftsnett ved å trykke på «Viderekobling» i menyen og trykke på plusstegnet oppe til høyre.
Roaming skjer når du reiser til utlandet og bruker mobilnettet i landet du besøker. Med Roam Like Home kan du bruke mobilen fritt i hele EU/EØS.

Når du er på reise vil samtaler, SMS/MMS og databruk koste akkurat det samme som om du var hjemme i Norge. Du kan altså ringe, sende meldinger og surfe slik du ville gjort hjemme. Unngå uventede kostnader på reise med Roam Like Home.

Roam Like Home gjelder altså når du er på reise i EU/EØS, og ikke på samtaler fra Norge til land i EU/EØS (Fri tale EU).
Med tilleggstjenestene Fri Tale i EU/EØS, Norden og Skandinavia får du 3000 ringeminutter hver måned til landene inkludert i talepakkene. Tjenesten kan bestilles på alle abonnement som har tale inkludert.

Fri tale til Skandinavia: kr 39,-
Gjelder tale fra Norge til Sverige og Danmark.

Fri tale til Norden: kr 59,-
Gjelder tale fra Norge til Sverige, Finland, Danmark, Island og Færøyene.

Fri tale til EU/EØS: kr 99,-
Gjelder tale fra Norge til EU/EØS, samt Sveits, Grønland og Færøyene.
Logg inn på bn.unifon.no, velg Tjenester, Aktivitetsviderekobling og legg til viderekobling for ønsket fraværsprofil.
Mobilappen Unifon Bedriftsnett lastes ned fra App Store og Google Play. Du må ha bedriftsnettbruker på ditt mobilabonnement og logger enkelt inn via SMS-bekreftelse. 
I sentralbordet ser du alle innkommende samtaler under Samtalelogg. Her kan du filtrere på alle, tapte, mine og direktesamtaler. Det er mulig å ringe tilbake tapte anrop og markere de som besvart slik at de ikke lengre vises som ubesvart for dine kollegaer.Samme anropslogg finner du også i Unifon Rapportportal.
I mobilappen søker du opp brukeren i Bedriftskatalogen og trykker på kontaktkortet for å se valg for sett over.I webgrensesnittet finner du samme funksjonalitet i Bedriftskatalogen.
Øverst til høyre i sentralbordet ser du en oversikt over alle dine kø-medlemskap. Du logger enkelt inn i ønsket køer ved å klikke på knappen slik at den er grønn.Du finner samme funksjonalitet under Køer i Unifon Bedriftsnett mobilapp.Ønsker du å logge inn i en kø som du ikke er medlem i, må bedriftens administrator legge deg til i køen.
I Unifon Min Bedrift har du som administrator full oversikt over bedriftens abonnement og telefonikostnader. Her kan du endre abonnement, legge til tilleggstjenester og aktivere data/tvillingkort. Du kan også administrere nummeropplysning, sperretjenester med mer.Logg på Min Bedrift her: min.unifon.no.
Er du administrator i bedriften kan du logge inn på min.unifon.no med ditt brukernavn og passord. Be om nytt passord ved førstegangs innlogging og følg videre instrukser på web.
På Min Unifon har du full oversikt over abonnementet ditt og kan se påløpt forbruk. Fra Min Unifon kan du legge til personsvar, administrere nummeropplysning og sperretjenester med mer.
Du kan logge inn på min.unifon.no. Bruk mobilnummer som brukernavn. Be om nytt passord ved førstegangs innlogging og følg videre instrukser på web.

App til Android Last ned her
App til iPhone Last ned her
Månedsavgiften faktureres 1 måned forskuddsvis og forbruket faktureres etterskuddsvis. Til eksempel vil du i februar måned få faktura for månedsavgiften for mars måned, samt påløpt trafikk/ forbruk for januar måned.Har du spørsmål til en faktura du har mottatt, gjerne kontakt kundeservice.
For å endre juridisk eier av mobilabonnementet må det fylles ut eierskifteskjema. Kontakt kundeservice for å motta skjemaet.
Flubot er en type virus som kommer gjennom nedlastning av apper. Svindelen foregår slik at en mottar en SMS fra en pakkeleverandør som Posten, Postnord eller DHL. Ofte kan meldingen stå på Engelsk og være sendt fra et norsk mobilnummer.

Dersom viruset Flubot installeres på mobilen, så vil den laste ned personlige detaljer, og kan i tillegg lure til seg BankID detaljer. I likhet med andre virus, så sprer Flubot seg fort. Det vil si at skjulte SMSér sendes videre fra ditt nummer til mange tusen andre.  

Følg disse stegene dersom du har mottatt en slik SMS:
  • Ikke åpne meldingen eller lenken
  • Ikke last ned apper gjennom meldingen
  • Slett meldingen
  
Har skaden allerede skjedd?
  • Start mobiltelefonen i Safe Mode og avinstaller Flubot-appen.
  • Dersom du ikke får startet mobilen i Safe Mode, så må du nullstille den for å fjerne Flubot-appen. Dette betyr at du kan miste all ulagret data
  • Bruker du Back-up, så må du gjøre det fra en versjon som er fra før du installerte
  • Om du har logget deg på noen nettsider med brukernavn og passord, så må du endre passordet snarest. Eventuelle bankkort bør sperres
  
Dersom du er skeptisk til en melding du har mottatt og mistenker at det kan være svindel, så kan du ta kontakt med oss over telefon 05015  eller via kontaktskjema her.